- Kamala kirja! En koskaan mene naimisiin, huudahti nuori nainen
luettuaan Anna-Leena Härkösen uusimman romaanin, Ei kiitos.
- Älähän nyt, kyllä parisuhde voi onnistuakin, koetan toppuutella.
Huokaan silti syvään, kun tartun tähän kirjaan. "Ei kiitos" on aivan
liian tuttu lause minullekin.

Härkönen on taitava ja sujuva kirjoittaja. Hän on kirjoittanut valtavan
määrän tekstiä viimeisen 24 vuoden aikana: romaaneja, laulutekstejä,
käsikirjoituksia, novelleja, kolumneja, jopa keittokirjan. Samaan
aikaan hänet on nähty myös näyttelijän työssä. On selvää, että hän
on tuottelias ja ahkera. Siksi tai silti, olisin toivonut
kustannustoimittajan ruoskivan häntä enemmän erityisesti
tämän kirjan kohdalla.

Olin jotenkin nolo tai hämmentynyt tämän kirjan jälkeen.
Päällimmäiseksi nousi kysymys: miksi tämä kirja on kirjoitettu? Mitä
sanottiin? Koetin löytää vastausta ja hämmästelin itseäni, miksi kysyn
tätä. Ei jokainen kirja nostata minussa tätä kysymystä.

Tarina alkaa vetävästi. Heli, saksanopettaja, tunnustaa olevansa
epätoivoisen rakastunut mieheensä, Mattiin. Päähenkilöstä piirretään
viiltävän ironista kuvaa. Hän on täydellisyydentavoittelija,
itsekeskeinen, älykäs, naiivi, ärsyyntyvä ja ristiriitainen. Hänen isänsä
hylkäsi hänet lapsena ja hän on mennyt naimisiin luotettavaksi
kokemansa miehen kanssa. Mies on muuttunut nalleksi, hän pukeutuu
pehmovaatteisiin ja puhuu pehmeitä, pelaa tietokonepelejä, roikkuu
netissä ja on jatkuvasti sairaalloinen ja väsynyt.

Ei kuulosta hyvältä yhtälöltä. Varsinkin, kun Helin hormoonit hyrräävät
sitä kovemmin, mitä haluttomampi Jussi on. Väittävät, että
nelikymppisillä naisilla seksuaalisuus on vireimillään. Miehillä
kuulemma kaksikymmentä vuotta aiemmin.

Kirjan loppua kohden Helin meno kiihtyy entisestään. Heli ajautuu
suhteeseen itseään 15 vuotta nuoremman miehen kanssa. Samalla
hän huolestuu ulkonäöstään ja hakeutuu kivuliaaseen laserhoitoon,
jonka jälkeen hän kokee näyttävänsä 'kuolleista heränneeltä
smurffilta', niin siniset ja runnellut hänen kasvonsa ovat. Miehelleen
Heli valehtelee saaneensa allergisen reaktion. Kun rahat ovat
lopuillaan, Heli rikkoo teini-ikäisen tyttärensä säästöpossun tyttären

ollessa ulkomailla. Häpeän määrä on hirmuinen ja irvokas.


Kirjan lopussa Helin äiti ilmestyy yllättäen lääkäriin ja samalla
tapaamaan tytärtään. Keskustelu äidin kanssa avaa Helin silmät.
Hän kokee tehneensä miehelleen pahimman: hän vei miehensä
ylpeyden, tai ainakin viimeisteli Matin isän aloittaman nöyryytyksen.
Itseinho ravistelee Heliä, mutta hän toipuu siitä nopeasti: jotain on
tehtävä. Nainen ei voi elää miehen kanssa, jota ei kunnioita, he
toteavat kahvilla yhdessä, äiti ja tytär.

Kirjan loppuratkaisu jätetään lukijalle auki. Matti tunnustaa
ylläpitäneensä nettisuhdetta ranskalaisen naisen kanssa. Silti Matti
näyttäisi yhä haluavan jatkaa aviolittoaan, kuten miehet usein
haluavat, ainakin tilastojen mukaan. Helin ratkaisusta ei sanota
varmaa, mutta avioliitosta hän myöntää puhuvansa
menneessä aikamuodossa.

Kirjan rakennetta olisi voinut hioa. 351 sivusta 200 ensimmäistä
sivua esitellään Helin kiihkeää pyrkimystä miehensä yhteyteen.
Tätä olisi voinut mielestäni tiivistää, vaikka herkullisia kohtauksia
sisältääkin. Seuraavien 150 sivun aikana laukataan vieraan miehen
syleilyissä, laserhoidoissa, tavataan äiti ja lopulta viime metreillä
löydetään jonkinlainen puheyhteys mieheen.



Kirja oli rankkaa luettavaa siksi, että olen kokenut samanlaisia
torjumisia kuin päähenkilö. Olen kokenut avioliitossa tuon tilan, jossa
kaikki mitä sanotaan, menee ohi tai ei ainakaan tule kuulluksi. Saati
ymmärretyksi. Kunnia ja kunnioitus on riisuttu vuosia sitten ja päälle
on puettu sotatilan teflonhaarniska. Jotkut lukijat voivat nauraa
kirjan älyttömyyksille, kokea ironiaa kirjassa. Minä en.


Olin jopa samanlaisella lomamatkalla, jossa 10 päivän ajan etsin ja
odotin tietä, jonka päästä hänet löytäisin. Viimeisenä aamuna
puhkesin kyyneliin. Hän raivostui: - Pilaatko nyt viimeisen
lomapäivämme? Nielin kyyneleeni, painuin suihkuun ja olin valmis
aamiaiselle klo seitsemän. Toisella puolella maapalloa olimme,
kirjaimellisesti. Se OLI hyytävää.




Ja juuri siksi, että olen kokenut samaa, koin kirjan tärkeäksi. Olisin
halunnut Härkösen tsemppaavan kirjan lopussa. Kaipasin kohotusta.
Eihän elämä sitä aina suo, mutta olisin toivonut selkeämpää kasvua
romaanin henkilöille. On ihmisiä, jotka eivät koskaan opi, eivät
koskaan muutu, mutta minä odotan kirjallisuudelta toivoa. Härkönen
kuvaa ja peilaa hyvin aikaamme, ei moralisoi, ei näytä ratkaisua.
Mutta miksi ei?


Olen viime vuosina kuullut useita tarinoita naisten yhä
agressiivisemmasta seksualiteetista (liekö alkoholin käytön
lisääntymisellä tässä syynsä?) ja nuorten miesten yhä
vähäisemmästä seksuaalisesta kiinnostuksesta. Nuoret miehet
valvovat paljon netin äärellä,se varmasti kuluttaa. Samoin kuin naisten

yhä lisääntyvät vaatimukset. Orgasmi on saatava aina, temppuja on
osattava. Tekniset taidot ovat viemässä taiteelliselta
(lue: tunteelliselta) osaamiselta terän. Kirjaimellisesti.




Härkönen on siis taas tapansa mukaan tarttunut ajankohtaiseen ja
rohkeaan aiheeseen. Toteutus jäi hieman puolitiehen. Olisiko
kannattanut odottaa hieman? Eikö kirjoja enää kustannustoimiteta?
Eikö hyvin myyviä kirjailijoita ainakaan? Mihin olemme matkalla,
naiset, miehet, kirjailijat ja lukijat? Voisiko kirjailija tarjota
suuntaa? - Kyllä, kiitos, tarvetta olisi!