<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Ovi raollaan rappukäytävään, elämä puolivälissä, ei sisällä, ei ulkona,

kaiken aikaa matkalla ja liikkeessä, kohinaa, hiippailua, tömistelyä,

etäisyyden ja läheisyyden ilmansuunnat kompassissa pyörivät ympyrää.

 

- Isä, ota tämä! Se pitää susta huolta, kun olen poissa.

- En mä voi, sehän on sun uninalle, et saa unta ilman sitä!

- Kyllä saan, mä olen reipas. Ens kerralla nukutetaan nallea yhdessä.

 

Pauks! Ulko-ovi lennähtää kiinni. Seison nalle kainalossa ja hiljaisuus

leijailee ympärilläni pitkään. Olen jähmettynyt, en ymmärrä mihin minut

on tuotu, viety, siirretty, arkistoitu – leima otsaan ja reputettu ilman reppua.

 

Viilipurkki pöydän alla, pyykkipoikarivi päiväpeitteeseen puristettuna, kuvakirja

potan vieressä, kostea kylpytakki tuoksuu omistajalleen ja käpertyy sohvan syliin,

pikkuautot varikolla maton reunalla, barbit takkuisine hiuksineen eksyksissä.

 

Minne katosit, kaikki poistuivat, miksi kaiken aikaa olen poissa, muuttamattomissa.

Muuttoilmoituksen teki ilmeetön muukalainen, siirteli sujuvasti laatikoita huoneista

toisiin, kenkiä jalkoihin ja riisui asenteet, arvot, likaisen paidan, revityn kielen.

 

Raivon oikeus, häpeän totuus, pettymyksen uskonto, murheen aate lattialla sekaisin. Lapsen hymyssä huuliesi kaarre, toisella hiuksesi olkapäällään, kosketuksen lämpö mielessään, minusta melodia, sinusta nuotit, meistä kaikuva laulu rappukäytävässä.

 

Lomakkeessa lähiomaisen kohdalla kalpea viiva, vanhemmat mullan alla, verolle

pantavaksi erilleen, ei erottanut kuolema, elämä kuljetti erilleen aamuisista unista,

elettävä tämäkin, kaitainen kulku, haalea vesi, jähmettynyt pelko, varovainen toivo,

 

jäihän nalle, tähän. Ensi kertaan, viimeiseksi.

 

 *******************************************************

 

Musiikki: Kashmir: Miss you

http://www.kashmir.dk/discography/home_dead/