Opin jo varhain<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

eri ihmiset katsovat

eri ihmiset näkevät

eri tavoin

 

Kesti aikansa ymmärtää

 

miksi

äiti katsoi minua

katsoi lävitseni

 

miksi

isä katsoi minua

näki lävitseni

 

Suru sai äidin silmät

näkemään mustaa

minussa, itsessään

 

Suru sai isäni sydämen

takomaan lujempaa

minussa, itsessään

 

Hymyilin

Itkin ja hymyilin

Lauloin ja hymyilin

Tanssin ja hymyilin

 

He katsoivat minua

ja katsoivat läpi

 

Ja minä opin

rakastamaan

katsetta

jota en kohtaa

 

Opin rakastamaan

mustaa surua

surullisia ihmisiä

 

Luulin

heidän surussaan

näkevän minut

 

Ei! He näkivät

oman surunsa minussa

taitavasti hiotussa peilissä

jota heille taitoin ja kallistin

 

Uudelleen ja uudelleen

 

Minä katosin peilin taa.