Hämmentävää aikaa. Toisaalla puhutaan kuolemista. Minä kohtaa syntymää joka päivä. Tänään kuvataitelija-ystäväni pyysi apuani lehdistötiedotteen laatimisessa. Kerroin meilissä mitä tiedotteessa mielestäni ainakin pitäisi olla. Googlettamalla löysin jonkinmoiset ohjeetkin ja monenmoisia lehdistötiedotteita.

Ei tuttavani ole ensimmäistä näyttelyään pystyttämässä, eikä viimeistään. Kysyipä vain mielipidettäni, josta olin toki vaikutettu. Varhain aamulla pääsen esikatselemaan ko. työt. Jo etukäteen tiedän liikutuksen olevan läsnä. Kerran aiemmin tämä taiteilija avasi minulle pienen ja pimeähkön työhuoneensa oven - ja minä naulauduin oviaukkoon. Seisoin siinä ajantajuni kadottaen. Valtavat abstraktit maalaukset lainehtivat seinät värimereen. Lopulta käännyin. Kykenemättä sanomaan sanaakaan halasimme. Olin saanut lahjan.

Kuulin tänään tarinan, jossa blogiani lukenut henkilö oli uneksinut kohtaamisista runoilijan kanssa kirjakaupassa. Minä olin sitten mennyt puhuttelemaan runoilijaa, toiminut generaattorina. Herättyään hän oli tuntenut itsensä innostuneeksi ja havainnut, että luovuus on samaa juurta kuin hengittäminen: luonnollista! - Oih, miten viehättävää! Olin aivan myyty tästä kokemusten jakamisesta.

Ei 'taide' ole 'vain' joidenkin 'etuoikeus'. Taide kuuluu kaikille!
Kysymys on asenteesta. Miten me katsomme maailmaa? Runous on sanallinen asenne, kuvataide on näkökyvyllinen asenne, ruuanlaitto maullinen, musiikki korvamerkkittyä asennetta, jne.

Lupaan tässä antaa itselleni luvan iloita taiteesta! Annan itselleni luvan saada ja vastaanottaa kaikenmoisia impulsseja. En koteloidu, vaan avaudun. Hyvästi vartijat ja porttien vahdit! Minä olen jo lähtenyt kuoriutumaan. Onneksi ihminen voi syntyä monesti. Kuolemaan riittää kerta.

Netin valtateillä törmäsin tähänkin. Kannattanee muistaa keäloma-autoiluissa. Kivikeskukseen kannatta poiketa! Järkäleitä nähtävillä! Sitaatit ovat minusta jo lievästi vanhentuneita, vai ovatko?

Monessa Muodossa -näyttely 4.5.-31.12.2005

Muotoilun vuosi 2005 - Tapio Wirkkala - Timo Sarpaneva - Kain Tapper ( Suomen kivikeskuksen muotoilun vuoden päänäyttely)

 

Document.phx?documentId=mx12305075930883

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

  »Taide kulkee edellä, vartijat perässä.»

        – Stanislaw Jerzy Lec

 

  »Taide on taivaan ja helvetin
   välillä oleva sirkus,
  jos se siitä otetaan pois ja
  tehdään siitä virkamiestouhua,
  kaikki on menetetty.»

          

        – Kain Tapper

 

 http://www.kivikeskus.com/Resource.phx/kivikeskus/palvelut