Saako tavaraan kiintyä? Noh, tavara on tavaraa. Autoni (Volkswagen Golf farmari) 
on ollut minulle materiaa, johon olen liittänyt paljon inhimillisiä odotuksia.
Olen luonut suhteen autooni monella tapaa. Se on saanut useita lempinimiä:
Glof, punamultainen panssarivaunu, punainen paholainen, kansantahto jne.




Autoni on lohduttanut, auttanut, säilyttänyt, virkistänyt - ja ennen kaikkea kuljettanut
minua monenlaisiin paikkoihin, jopa sinne, minne en tiennyt olevani menossakaan.

Autossa olen surrut syvimmät tuskani, rakastellut vimmatusti, kokenut isoja iloja
yksin ja yhdessä. Farmarimallisessa autossa olen kuljettanut kaksimetristä lautaa,
muuttokuormia, lapsia, tavaroita, vanhuksia, potilaita ja juhlijoita.

Luvattomasti kuljetin joskus sivutiellä pikkutyttöjä takakontissa ja kiemurtelin hitaasti,
niin että tytöt hielahtelivat puolelta toiselle. Voi sitä kikatuksen määrää! Upealta sekin
kuulosti, kun pitkän autoilumatkan jälkeen (kaikki huolellisesti turvavöissä)
takapenkiltä kuului ihailevasti: - Mä haluan olla isona kans äiti, joka ajaa autoa!

Lukemattomat ovat olleet ne erityisesti viikonlopun yöt, jolloin Gloffilla lähdin
noutamaan nuorisoa milloin mistäkin. Joskus olivat läjässä kontissa ja loput
sylikkäin takapenkillä. Kymmenkunta nuorta kerralla autossa taisi olla ennätys.
Pakko oli kerran sivukujalla huutaa: - Nyt päät alas, poliisi tulee vastaan!


Nyt Gloffi on moottoritiensä päässä. Vein sen hautausmaalle perjantaina. Enää sitä
ei korjata eikä huolleta. Sen elimiä käytetään jonkin toisen kansanauton ruhoon, joka
jatkaa elämäänsä ennen lopullista poistoa. Termi 'lopullinen poisto' huvittaa minua,
löysin sen virallisessa käytössä Autorekisterikeskuksen kotisivuilla. Erinomaisen
selkeä ilmaisu!
Hieman haikea toki on olo. Sinne se jäi, melkein perheenjäsenemme, hataran lukon 
ja aidan taa. Ei pelkoa, että varkaille kelpaisi.







Tänä aamuna luin lehdestä, että auton taposta Saksanmaalla tienaa 2500 euroa.
Minä en saanut volkkarista muuta kuin melankolisen hyvän mielen. Uutta autoa en
hankkinut tilalle, olen autoton nainen nyt. Noh, nyt minulla on Mies, jolla on auto,
jota saan ajaa. Olen siis entistä rikkaampi!