Sieppaa. Hatuttaa. Suututtaa.
Olen tehnyt itse virheen, jonka korjaaminen vie voimia.

Eilen illalla hämmästelin, kun puhelin, jonka olin kiireessä heittänyt kirjoituspöydän laatikkoon muutamaksi tunniksi, ei toiminut. Pohdin heiton voimaa, siirtelin SIM-korttia ja totesin puhelimen mykäksi. Myöhemmin Kakkonen ilmoitti, ettei hänenkään puhelimensa toimi.

Tajusin. Lasku maksamatta, linjat poikki, ja vielä Kolmoseltakin. Rauhoituin, tästähän selviää maksamalla laskun. Ykkösen liittymä on jo vaihdettu toiseksi, joten sentään jollain puhelin toimii.

Aamulla kävelin ensimmäiseen Soneran pisteeseen, löytääkseni ilmoituksen, että ovet avataan klo 10. Onneksi sentään ovessa ohje toisesta pisteestä, joka aukeaa klo 9. Kävelin sinne. Nuori mies puuhaa autiossa myymälässä papereineen ja pyytelee anteeksi. Jään hikisenä odottelemaan.

Lopulta mies kysyy: - Miten voin palvella? Kaivan laskun ja pankkikortin ja kerron
haluavani heti maksaa ja saada puhelimet mahdollisimman nopeasti auki.
- Ei tänne voi maksaa, ne pitää maksaa pankkiin, vastaa mies.
- Harmi, minulla on AA-pankki ja teilllä BB-pankki, joten raha ei ole tilillä heti.
- Voi toki ottaa kuitit mukaan ja pyytää pika-avausta täältä.
- Ok, maksaako se?
- Kyllä se maksaa, 29,90 euroa.
- Per liittymä?!
- Kyllä, jokaisesta liittymästä erikseen.
- Ohoh, olen vuosia ollut teidän kultapossukerhonne jäsen. Olen maksanut
hurjia summia jopa neljästä liittymästä. Tässä ei nyt taideta hyvitystä siitä saada?
- Ei valitettavasti, liittymät aukeavat, kun tilitiedot on ehdittu tarkistaa, muutaman
päivän päästä.

Mrrrr. Tehokastahan tämä on, laskut saadaan varmaan näin maksettua, mutta aika ankaran opetuksen saa tavallinen sählääjä. Toisaalta, säästyyhän tässä rahaa. Parempi, kun ette avaa liittymiä enää ollenkaan, hana! Ollaan sitten ihan hiljaa vaan!

Soitto Soneraan nostatti ensin äreyttä. Kehtasivat luukuttaa korvaani biisiä, jossa demisroussosmainen ääni valitti: - I'm lost without You... In my Dreams You needed me too.." Just joo. In Your Dreams, Dear Suunera!

Äidillinen naisvirkailija ymmärsi kiukkuni, aukaisi puhelimet, kun näki laskun maksetuksi. Samalla muokkasimme pakettiani, siis kolmen liittymän tarpeita uusiksi, yhdelle puheaikaa, yhdelle viestimäärää ja yhdelle datasiirtoa lisää. Jäin yhä asiakkaaksi, sillä näin on helpointa minulle. Pitkään säilyneitä asiakkuuksiakin on taas alettu hieman arvostaa.