Jokaisella meistä on isä. Jotkut eivät silti koskaan kohtaa isäänsä, eivät edes saa tietää, kuka hän on. Olen onnekas, sillä olen saanut elää isäni kanssa kauan, vaikka hän ei minua aivan nuorena miehenä saanutkaan. Ensimmäisen kerran isäksi hän tuli ikäluokassaan kohtalaisen vanhana. Hän oli jo 27-vuotias, kun isoveljeni syntyi.

Haluan kovasti ymmärtää toista sukupuolta. Minusta on kiehtovaa, kun on erilaista ajattelua, erilaista tapaa nähdä elämää. Olen kiitollinen myös veljelleni, joka on avannut ikkunoita miehiseen maailmaan ja sen moniin puoliin. Minulla on sekä nais- että miesystäviä - ja ystävinä monenlaisia pareja myös. Heidän kanssaan olen saanut keskustella elämän monipuolisuudesta.

Suurenmoisella rakkaudella kuuntelen isäni ikävää ja hämmennystä elämän mysteerien edessä. Isäni eli äitini kanssa hänen viimeiset hetkensä. Isä lupasi olla äidin vierellä loppuun saakka. Hän piti lupauksensa. Isä ei hylännyt äitiä, hänen ainoa tehtävänsä oli saattaa äitini viimeiselle matkalleen. Sen jälkeen isäni on keskittynyt tukemaan lapsiaan. Lienee luvannut senkin äidille.

Minulla on ollut ilo lenkkeillä veljeni kanssa, keskustelemme samalla. On ollut hienoa seurata aikuisen miehen kypsymistä täyteen mittoihin, isämme jalanjäljissä, siliti omiaan kulkien. Myös veljeni tuntuu saaneet keskusteluistamme osansa, sillä usein hän viittaa johonkin lausumaani tai pyytää minua kertomaan hänelle, miten minusta nainen jossakin tilanteessa toimii. Olen koettanut parhaani mukaan välittää kokemustani naiseudesta veljelleni. Yhteistä meillä on ollut halu ymmärtää jotakin itsellemme etäistä.

Isäni rakkauden perintö on suuri. Sanoin sen tänään hänelle. Kiitin häntä Rakkauden vaalimisesta ja alkoholismin perinteen katkaisemisesta. Isoisäni dokasi kai jonkin verran, ja isoisoisäni paljon kunnes halvantui... Isääni en ole koskaan nähnyt humalassa. Hän on päättänyt. Sanoin, ettei hänen lapsistaan tullut alkkiksia, enkä oikein usko, että hänen lapsenlapsistaankaan tulee. Isäni katkaisi PAHAN ketjun ja vaali Rakkauden Ketjua.

Veljeni on kokenut elämässään monenmoista. Hänen ansiostaan olen havainnut, miten mies voi naista rakastaa, syvästi ja aidosti. Miehinen kyky keskittyä yhteen asiaan on huumaavan komeaa. Tunteet vievät miehen mennessään, aivokurkiaisen kanssa painiskellessaan jopa miehen järki lamaantuu. Mies voi silti toimia järjellisesti, vaikka tunteet myrskynä lyövätkin.

Uskon, että isäni ja veljeni ansiosta kykenen ymmärtämään toista sukupuolta. Olen äiti kahdelle pojalle ja yhdelle tyttärelle. Toivon voivani välittää sukuni viisautta heille. Olen onnekas myös siinä, että olen saanut nähdä miehessä ja naisessa Rakkauden Lahjan. Olen ollut rikki, monesta kohtaa. Rakkauden avulla olen jälleen tullut näkyväksi, monesta kohtaa, iloineni, itkuineni, pienuuksissani.

Se on eheyttävää. Rakkaus korjaa satoa. Rakkauden sato tekee nöyräksi. Sukupolvesta toiseen. Sukupuolelta toiselle.

**************************************************

Myös musiikki kulkee isiltä pojille, sukupolvilta seuraaville:

Tässä Genesis vuodelta 1972 (Collins karvoineen ja Gabriel nimensä mukaisesti enkelinkasvoisena)

http://www.youtube.com/watch?v=eEq8S-WjSdE&mode=related&search=

Ja tässä Peter Gabriel herkässä laulussaan iäkkäälle isälleen: Father and son (niin kulkevat vuodet, but Got My Dad By My Side...)

http://www.youtube.com/watch?v=_21XzuS4v7o&mode=related&search=