15-vuotias nuori nainen kuvailee rakastumisensa kohdetta: kiltti, kiva, osaa keskustella, hellä. - Hellä!? Sana havahduttaa. Kokonainen ikäpolvi muistaa, kuinka Danny tuotteisti hellyydellään Armin hellemmille maille. Hellyys alkoi kuulostaa lällyydeltä, epäaidolta, epäuskottavalta, markkinakoneistolta.

Englantilaisetkaan eivät taida enää olla 'gentle maneja'. Herrasmies(nais)mäisyys ei liene päivän huipputrendi. Suomen kielitoimiston sanakirja kuvailee 'hellä'-sanaa seuraavasti:

1. lempeä, herkkä, hyvä, lämmin(sydäminen), rakastava, hellivä. Hellä sydän. Hellä aviomies. Hellä katse, sana, hyväily. Hellät jäähyväiset. Heidän välillään taitaa olla hellempiä [= rakkauden] tunteita.
2. arka, aristava, kipeä. Jalat tuntuvat helliltä, ovat hellät.

Sympaattiselta kuulostavat hellä-sanan vertailumuodot: hellä - hellempi - hellin. Tuo viimeinenhän on myös mennyt muoto: "Hellin häntä koko päivän...yön". Olla hellin ihminen maailmassa, ei huonompi vaihtoehto?

Tehokkuus, tuottavuus ja kannattavuus ovat muodostuneet arvoiksi myös ihmissuhteissamme. Reippautta ja dynaamisuutta korostetaan. Harkinta ja hidas eteneminen, kestävyys, sitoutuminen eivät herätä kiinnostusta. Suren sitä, että ajassamme ei näytä olevan tilaa herkkyydelle, hellyydelle. Yleville ajatuksille naureskellaan, ne pyritään ampumaan mahdollisimman nopeasti alas.

Minä haluan toteuttaa yhä enemmän itsessäni näitä puolia. Haluan muistaa ja tuntea seuraavia hellyyden synonyymejä: lempeä, sävyisä, hyväntahtoinen, hillitty, hellävarainen, rakastava, herkkä, hyvä.

En suostu uskomaan, että hellä merkitsee nykyään vain tuota kakkosvaihtoehtoa: kipua; "Lihakseni olivat hellinä treenien jälkeen". Enkä suostu virnuilemaan sille ainoallekaan, joka tästä tässä maassa uskaltaa puhua: Tommy Tabermanille. Enkä suostu hihittellemään suomenruotsalaisuudellekaan. Tosi ruotsalaisille ehkä hieman.

Lisäys illalla: 

Olen pahoillani erityisesti siitä, että naisille tuntuu olevan yhä vähemmän mahdollisuuksia pehmeiden luonteenpiirteidensä esilletuomisen. Naiseuteen on tullut 'aimo' annos 'miehistä korskeutta'. Samalla kenties miehisyyten on saatu lisää pehmeyttä? Mutta... mitä meille on tapahtumassa?

Olen suunnattoman onnellinen siitä, että olen saanut kokea äitiyden kolmasti. Olen itse kokenut miten rakkaus laajenee vesirenkaina eteenpäin.Olen saanut vastaanottaa rakkautta, minulla on ollut tilaisuus olla hellä - ja on yhä.

Iäkäs isäni tekee joka päivä minulle rakkaudentöitään, touhuilee meillä. Joskus kun olen kiireinen ja hermostunut, minuun sattuu. En halua hosua, haluan olla läsnä läheisilleni! Suren ristiriitoja, joita väistämättä kohtaan. Toisaalta päivittäin koen niin suuria iloja, että mieleni pakahtuu kiitollisuudesta. Haluan tilaa herkkyydelle, pienuudelle, hiljaisuudelle, hellyydelle.

Sitä tilaa en arkussa enää tarvitse.