Tiesin että tiesin, tämänkin. Olisi niin paljon helpompaa laittaa pää pensaaseen ja unohtaa, piilotella, laittaa silmät kiinni. Juurihan kirjoitin näkemisestä. Näin sen näin ja näen jatkossakin. Oppiminen on hidasta, mutta elämä pakottaa minut näkemään näkemättömyyttä.

Dice%20mixed%20colours%2012%20mm.jpg

Seisoin muutama päivä sitten intiaanimiehen vierellä, kun hän katseli taivaansinisillä haukansilmillään ohiliitäviä muuttolintuja. Tarjosi minullekin kiikaria: - Katso, vai mahtaako sinua kiinnostaa? Hieman vaivautuneena kurkistin kiikariin ja mutisin, etten osaa oikein katsoa kiikareilla. En osaa, kun kauas katsominen pelottaa.

Muisto lapsuudesta on kipeä. - Katso, tuolla kiuru lentää, tapasi isäni sanoa. Ja minä koetin niin nähdä, tietämättä, etten voi, en kykene. Ja isäni, tietämättä hänkin, pyysi sellaista, mitä en voinut antaa. Katsetta, näkyä, yhteistä kokemusta. Pettymyksen sijaan opin kuvittelemaan ja sanomaan: - Oi, miten kaunis!

Tiesin, mutta en tajunnut, vuosi sitten lääkärin sanoessa näkökykyni muutoksista. Tänään ymmärsin. Minulle on kehittymässä harmaakaihi. - Minulle, sehän on mummojen vaiva!? Lääkärini selitti, ettei suinkaan, vaan lähes väistämätöntä voimakkaasti likinäköisille.

Minun likinäköisyyteni on vahvaa miinus kolmeatoista ja silmämunani ovat kuin kananmunat lappeellaan, liian pitkiksi venyneet, eivät ympyrkäisen pyöreät. Kananmunasilmä puskee kuperaa, pyöreää verkkokalvoa. Tätä kutsutaan verkkokalvon rappeutumaksi. Sitä minulla onkin jo korjattu, verkkokalvoni on laseroitu kiinni useita vuosia sitten. Synnytyksissäni oli vaara, että verkkokalvot irtoaisivat ponnistusvaiheessa. Samasta syystä seuraa harmaakaihi. Hitaasti mutta varmasti näkökentästäni katoaa alueita, harmaa valtaa alaa, värit katoavat.

Tiedän, selviän tästäkin. Lääketiede on varmistanut jo monta kertaa kykyni nähdä. Niin on nytkin, lääkäri jopa iloitsi tilanteesta: - Saat samalla silmäleikkauksen! Ajattele, saat miinus kakkoset, näkösi siis paranee.

Elämä ottaa toisella kädellään ja toisella se antaa. Olen huomannut, että mitä enemmän minulta on otettu, sitä enemmän olen saanut.