Olen syntynyt ainakin kolmesti. Ensimmäinen syntymä oli minulle lempein mahdollinen. Minut kepeästi nostettiin äitini lämpimästä kohdusta. Minun ei tarvinnut ponnistella itseäni maailmaan. Kovin pienikokoiselle äidilleni syntymäni oli raskas ja rakas kokemus.

Edelliseen synnytykseen, 10 vuotta aiemmin hän melkein kuoli. Isoveljeni synnytys kesti yli 2 vuorokautta, kunnes itkuinen hoitaja rukoili pikkukaupungin häijyimpiin kuulunutta miestä, veitsenheiluttajaa, pelastamaan äitini ja hänen lapsensa henki. Äreä kirurgi oli lopulta kiroillut ja huutanut, että mistä näitä saatanan keisarinnoja oikein tänne tulee.

Toisen kerran synnyin teini-iässä. Se on edelleen minun merkittävin syntymäni (anteeksi äiti ja kiitos äiti). En osannut koulumaailmassakaan puhkoa itseäni suosikkitytöksi, vaan olin vetäytyvä ja kiusattu, erilainen. Kunnes tulin teini-ikään, hiukset kasvoivat, keho sulostui ja löysin ulkoisen ja sisäisen 'tyylini'. Lakkasin välittämästä ilkeilyistä.

Sitä ennen ainoa iloni olivat äidinkielen tunnit, kun opettajan lukiessa humoristista ainettani alkoi luokassa kiertää kuiske: - Se on bulldogin kirjoittama! Hymyilin itsekseni. Minua huvitti, etteivät uskoneet nyhverön ja aran kykenevän kirjoittamaan vauhdikkaasti ja hauskasti!

Jatkoin kirjoittamista, mutta aloin pukeutua erikoisesti: suureen mustaan viittamaiseen takkin ja mustaan lierihattuun, jossa oli räikeänpunainen samettinauha.Se oli jotain ihan muuta, mitä farkkukansa yllään kantoi. Ostin minä kyllä stadilaisena hifkin kauniinpunaisen rotsin, josta revin hifki-merkin hittoon ja ompelin jokereiden kuvan tilalle. Turpaani meinasin saada, vaikka koetin vakuuttaa: Olen stadilainen, valitsen molemmat.

15-vuotiaana kirjoitin mm. seuraavat kuolemattomuudet:

"Huono-onnisellakin kissalla on yhdeksän henkeä."

"Kuivuneen kaivon ei pidä luovuttaa.
Aina löytyy joku hullu kaivoihin kuseskelija"

Pidän näistä lauseista edelleen. Olen yhä samaa mieltä. Minuuteni rakentuu niille arvoille, ideoille ja teemoille, jotka teini-iässä itselleni etsin ja löysin. Minuus alkoi syntyä kehon sisään.

Kolmannen kerran synnyin erottuani lasteni isästä seitsemisen vuotta sitten. Olin hyvin rikki, eheytyminen on ollut mielenkiintoinen matka. Maailmankuvani laajenee edelleen.

Tänään saa kuulla AFOja LIVEnä! Klo 18.
kts http://www.lib.hel.fi/page.asp?notice=1&_item_id=6084